Even geduld aub ...
De pdf versie wordt momenteel aangemaakt
waarna de download automatisch zal starten.
business =
Behavior
de wetenschap achter
gedragsverandering
1
Startpunt
5 min
2
Specificeren
15 min
Stel je ook kort aan elkaar voor
Vul per deelnemer de naam in en welk gewenst gedrag men graag meer wilt zien.
3
Veranderen
10 min
Stel jullie zijn het MT van een organisatie die jullie willen veranderen.
Bedenk samen maximaal 8 ideeën!
Bij de volgende stap volgt de uitleg
4
ABC Model
10 min
Een belangrijk model van de gedragsanalyse is het ABC model.
Antecedent
Prikkels die proberen aan te zetten tot het gedrag
Behavior
Het vertoonde gedrag
Consequentie
Alles dat het gevolg is van het gedrag
Zet nu bij de antwoorden van de vorige vraag een A (Antecedent) of een C (Consequentie)!
Wat is jullie verhouding tussen A’s en C’s?
Les 1. Gedrag wordt uitgelokt door A, maar wordt bepaald door C.
Gedrag wordt voor 20% bepaald door A's en voor 80% door C's.
5
Beïnvloeden
15 min
Er zijn vier beïnvloedingsstrategieën om gedrag te versterken of juist te verminderen.
A. Bedenk voor elke strategie twee voorbeelden uit jullie eigen praktijk.
B. Welke strategie werkt het beste om jouw eigen gedrag duurzaam te veranderen? Turf alle deelnemers
Les 2. Op de lange termijn is positieve versterking effectiever (80%)
om gedrag te veranderen dan dwingen, straffen en negeren (20%).
6
Keerpunt +
10 min
Lees eerst de vragen hieronder door en neem daarna een pauze als de tijd dit toelaat.
Verdeel eventueel de rollen van stap 1 opnieuw.
7
Belonen
15 min
Les 3. De effectiviteit van positieve versterking wordt voor 20% bepaald door materiële beloning
van resultaat (bijv. geld) en voor 80% door sociale beloning van gedrag (bijv. waardering).
8
Valkuilen
15 min
Valkuil 1
We besteden 80% van onze tijd aan antecedenten en maar 20% aan consequenties.
Valkuil 2
We besteden 80% van onze tijd aan dwingen, negeren en straffen en maar 20% aan positieve versterking.
Valkuil 3
We besteden 80% van onze tijd aan materieel belonen en maar 20% aan sociaal belonen.
Kortom
We doen het in 20% x 20% x 20% = 0,8% van de gevallen goed bij gedragsverandering.
9
Oefenen
20 min
Effectieve consequenties zijn:
1. Direct i.p.v. toekomstig
2. Zeker i.p.v. onzeker
In deze stap gaan jullie oefenen met het ABC van effectief gedragsmanagement.
Kijk ook terug bij stap 2 voor inspiratie.
10
Eindpunt
5 min
business =
Behavior
de wetenschap achter
gedragsverandering
Deze sessie is inmiddels afgerond. Download de pdf bestanden om alle inzichten later terug te lezen.